کد حباب و قلب


سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک روز گرم تابستان، با مهدی و چند تا از بچّه های محل، سه تا تیم شده بودیم و فوتبال بازی می کردیم. تیم مهدی یک گل عقب بود. عرق از سر و روی بچّه ها می ریخت. بچّه ها به مهدی پاس دادند، او هم فرصت خوبی برای خودش فراهم کرد؛ تو همین لحظه ی حسّاس، به یکباره مادر مهدی آمد روی تراس خانه شان که داخل کوچه بود و گفت: مهدی ، آقا مهدی، برای ناهار نون نداریم؛ برو از سر کوچه نون بگیر مادر. مهدی که توپ را نگه داشته بود، دیگه ادامه نداد. توپ را به هم تیمی اش پاس داد و دوید سمت نانوایی!

 

1.یادگاران، ص2.




      

در بین انسان ها مرسوم است اگر شخصی، خدمتی به آنها نمود سعی می کنند آن را جبران کنن و اگر نتوانستند حدّاقل کاری را که انجام می دهند از او تشکّر و قدردانی زبانی ویا عملی به جا می آورند که در اصطلاح به آن شکر منعّم گفته می شود، به عنوان مثال:

 روز معل?م که فرا می رسد اولیاء و دانش آموزان خدمت معلّم می رسند و از او تشکّر می کنند، این تشکّر یا به صورت زبانی است هم چون خسته نباشید، دست شما درد نکند ویا بالاتر از تشکّر زبانی، به صورت تشکّر عملی می باشد که با هدیه کردن یک شاخه گل و کادو به معلّم انجام می گیرد.

نکته قابل توجّه این است که وقتی دانش آموز شاخه گل را به معلّم هدیه می دهد، معلّم از او می پرسد، به چه دلیل این شاخه گل را به من می دهید؟

دانش آموز جواب می دهدبه دلیل زحمت هایی که در طول این مدّت برای من کشیده اید.

معلّم به دانش آموز می گوید: خیلی ممنون امّا من دارای حقوق و مزایا هستم و همه ی امکانات زندگی را دارم و احتیاجی به شاخه گل شما ندارم.

دانش آموز می گوید: بله معلّم، می دانم شما با یک شاخه گل و یا هدیه ی من ، فیر یا ثروتمند نمی شوید و احتیاجی به آن ندارید امّا من با این کار می خواهم بگویم، به یاد شما هستم و از زحمت هایی که شما در این مدّت کشیده اید قدردانی کنم.

پس چرا ما از معلّمی که یک سال برای ما زحمت کشیده و دارای حقوق و مزایا است بر خود وظیفه می دانیمو از او تشکّر و قدردانی زبانی و عملی می کنیم!

امّا نسبت به خداوند که انسان ها را از لطف خود خلق کرده و این همه نعمت، عنایت فرموده است که اگر انسان بخواهد نعمت ها را بشمارد و بیان کند قادر به آن نخواهد بود، تقدیر و تشکّر نداشته باشیم؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




      

 

ا. نام پدر و مادر گرامی حضرت علی( علیه السّلام) چیست؟

2.نام علی را چه کسی بر آن حضرت گذاشت؟

3. پیامبر به چه کسی لقب باب علم را داده است؟

4.لیل? المبیت کدام شب است؟

5.قبر حضرت علی( علیه السّلام) در کجا واقع شده است؟

 

-پاسخ ها

1.نام پدر گرامی حضرت علی( علیه السّلام)، ابو طالب و نام مادرش فاطمه بنت اسد است.

2. خداوند

3. حضرت علی ( علیه السّلام)-پیامبر فرمود:«انا مدین? العلم و علی علیه السّلام بابها» یعنی من شهر علم هستم و علی(علیه السّلام) درآن.

4.شبی است که حضرت علی(علیه السّلام) بر بستر پیامبر خوابید و جانش را به خطر انداخت تا پیامبر جانش را از شرّ مشرکین نجات داده و به مدینه هجرت نماید.

5.نجف اشرف

 

 

 




      

یک روز گرم تابستان، با مهدی و چند تا از بچّه های محل، سه تا تیم شده بودیم و فوتبال بازی می کردیم. تیم مهدی یک گل عقب بود. عرق از سر و روی بچّه ها می ریخت. بچّه ها به مهدی پاس دادند، او هم فرصت خوبی برای خودش فراهم کرد؛ تو همین لحظه ی حسّاس، به یکباره مادر مهدی آمد روی تراس خانه شان که داخل کوچه بود و گفت: مهدی ، آقا مهدی، برای ناهار نون نداریم؛ برو از سر کوچه نون بگیر مادر. مهدی که توپ را نگه داشته بود، دیگه ادامه نداد. توپ را به هم تیمی اش پاس داد و دوید سمت نانوایی!

 

1.یادگاران، ص2.




      

   مدّت حکومت او از سال 522 قبل از میلاد تا سال 529 است. دوّمین پادشاه از سلسله هخامنشی، کمبوجیه فرزند کوروش است. او پس از اینکه به حکومت ایران رسید در اندیشه ی تصرّف سرزمین مصر افتاد، پس به سوی آن سرزمین لشگر کشید.

کمبوجیه در مصر به موفّقیّت هایی رسید. امّا در این هنگام خبری از ایران مبنی بر اینکه برادرش بردیا پرچمدار شمرشی و عصیانی در ایران شده است، به او رسید. کمبوجیه کار های خود را در مصر رها کرد و سراسیمه به جنوب ایران رهسپار شد ولی در نیمه ی راه به وضع اسرارآمیزی به هلاکت رسید.1

هرودوت نقل می کند:« کمبوجیه به مرض صرع مبتلا بود و زمانی که مرض او شدّت یافت، گرفتار حالت جنون گردید. او قبل از مرگ، سفّاکی های زیاد و کار های بسیار ناشایست انجام داد، از جمله اینکه دوازده تن از بزرگان نامی پارسی را زنده به گور کرد.»2

موقعی که کمبوجیه بهدیوانگی افتاد، هنوز در مصر وقت می گذرانید. دو تن از روحانیون مذهبی زرتشت که برادر بودند، بر ضدّ او شورش کردند. آنان که از مرگ بردیا توسّط کمبوجیه خبر داشتند، نقشه ای طرح و با پر دلی و جسارت، اقدام به تصرّف تاج و تخت کردند.3

چون کمبوجیه دانست که بی جهت برادر خود را به قتل رسانیده، در مرگش بسیار گریست و تأسّف خورد، و از فشار بدبختی های خود، با عجله برخاست به این قصد که هر چه زودتر بر علیه مغول ها، به کشورش لشگر کشد. نقل است که کمبوجیه چون با عجله برخاست، دکمه ی شمشیربند او افتاد و نوک شمشیر در رانش فرو رفت و مجروح شد و در اثر آن زخم مرد.4

داریوش در بند هجده کتیبه ی بیستون معتقد است که کمبوجیه دست به خودکشی زده است.5

کمبوجیه حدود هفت سال پادشاهی کرد.

 

1.ایران قدیم؛ پیرنیا، حسن، ص81.

2.تاریخ هرودوت؛ هرودوت، ترجمه وحید مازندرانی، ص22.

3. تاریخ امپراطوری هخامنشیان؛ بریان، پی یر، ترجمه مهدی سمسار،ج1، ص 166.

4.کلیآت تاریخ و تمدّن ایران پیش از اسلام؛ بیات، عزیزالله، ص52.

5.ایران از آغاز تا اسلام؛ گیرشمن، رومن، ترجمه محمأ معین، ص125.

 

 

 




      
   1   2      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ حکم زناکار محصنه خیلی شدیده؟ واقعا اون کسانی که مرتکبش شدند از عواقب و حکم اون خبر دارن؟

+ یه چیزی برام سواله که چرا بد حجابی خانم ها در شهر قم تازگی ها زیاد شده؟

+ التماس دعا.

+ زائرین اربعین حسینی.

+ سلام علیکم دوستان عزیز.

+ سلام هر کاری می کنم نمی تونم تلفن همراهم را در پیام پارسی یار فعّال کنم؟ وقتی شماره همراهم را می نویسم گزینه ذخیره را می زنم می نویسه که مشکل در فعال سازی است و هزینه ی آن را هم از اعتبار کم نمی کند! کمک کنید!!!